Het belang van de customer journey

Het belang van de customer journey

Neem je bezoeker aan de hand

Een succesvolle website is een website die de bezoeker als het ware aan de hand neemt en door de website heen leidt. Mensen willen op internet niet teveel hoeven zoeken en speuren om bij de juiste informatie of het juiste product te komen. Dit moet gevoelsmatig bijna vanzelf gaan. Vaak heb je met verschillende soorten bezoekers te maken, zoals bijvoorbeeld mensen die zoeken naar informatie over een product en mensen die het betreffende product direct willen kopen. Voor verschillende bezoekers is dan ook een andere route nodig.

Ken de customer journey

Bezoekers vinden altijd op een bepaalde manier hun weg door je website. Hoe beter de structuur van je website in elkaar zit, en hoe meer je je er van bewust bent wat het doel is, waar je wilt dat de bezoeker terecht komt, hoe beter je kunt funnelen. Klinkt spannend, maar het betekent eigenlijk zoveel als: zorg dat je de bezoeker laat klikken waar JIJ wilt dat hij of zij klikt, terwijl het gevoel van vrije keuze blijft. De handigste manier om de customer journey te achterhalen is via Google Analytics: hier kan je precies achterhalen wat de bezoeker doet alvorens je pagina te verlaten en hoe de route is die leidt tot de call to action.

Wat verwacht de bezoeker?

Mensen die het product al willen aanschaffen hebben weinig aan extra informatie, die hebben ze gewoonlijk al bestudeerd. Mensen die zich aan het oriënteren zijn en alleen nog maar informatie zoeken zullen een verkooppagina als opdringerig ervaren. Zij willen er eerst meer over weten. Het gaat erom dat je de bezoeker biedt wat deze verwacht, door deze langs de webpagina’s te leiden die voor precies deze bezoeker zinvol zijn. Zorg dat de route van iedere bezoeker eindigt bij een call to action. Bij de ene kan dit een aanschaf zijn, bij de ander het delen op sociale media, en bij weer een ander contact opnemen. Dit doe je door de bezoeker zoveel mogelijk op de juiste pagina binnen te laten komen. Mensen die zoeken op ‘elektrische fiets kopen’ moeten op een webpagina binnenkomen waar ze de fiets daadwerkelijk kunnen kopen en mensen die zoeken op ‘elektrische fiets informatie’ moeten op de webpagina binnenkomen waar informatie over deze fietsen te vinden is.

Een goede navigatie

Vanaf de webpagina waarop de bezoeker terecht komt moet deze goed door de website geleid worden. Zo zal de bezoeker die zocht naar informatie uiteindelijk worden geleid naar de pagina waarop een proefrit is aan te vragen of een pagina met prijsinformatie en garantie. De bezoeker die direct wil kopen kan worden doorgeleid naar de pagina waarop de fiets kan worden besteld, waar koopinformatie te vinden is, of waar accessoires te vinden zijn. Door de navigatie snel, effectief en soepel te laten verlopen kan je de bezoeker binnenhouden en je doelen bereiken. Zorg er voor dat het aan de hand nemen niet resulteert in meesleuren, dat werkt uiteraard averechts. Zorg er daarom altijd voor dat elke pagina op elk moment binnen drie klikken bereikbaar is.