Blog

Het inzetten van een minisite

Het inzetten van een minisite

De minisite is nog een relatief onderbelicht fenomeen bij B2B-online marketing, maar er is een duidelijke ontwikkeling gaande. Officieel is een minisite een website waarop slechts één enkele webpagina te vinden is. Deze webpagina wordt ingezet om snel marketing- en communicatiedoelen te behalen door middel van storytelling. In principe wordt een enkel onderwerp behandeld, en heeft de site een duidelijk doel. Zo kan het zijn dat de minisite wordt ingezet om iemand aan te zetten tot inschrijven voor een nieuwsbrief, tot het aanschaffen van een product, of welke andere online Call-To-Action er ook maar te verzinnen is.

 

Waarom minisites als er een gewone website is?

Minisites worden steeds vaker ingezet, en dit heeft vooral te maken met het feit dat een gewone website vaak te uitgebreid wordt. Bedrijven groeien, en dat geldt niet alleen voor (het fysieke deel van) ondernemingen. Ook het online aanbod groeit mee, waardoor een website zijn eigen doel voorbij kan streven. Dit wil zeggen dat de website niet meer volledig helder en makkelijk in gebruik is, gewoon omdat er teveel op staat. Dit kan ertoe leiden dat bezoekers weer vertrekken voordat ze de CTA waar op gestuurd wordt zijn tegengekomen. Ook kan het voorkomen dat je bezoekers op je hoofdsite “met rust wilt laten”, of dat je een nieuw product in een andere stijl of voor een andere doelgroep wilt lanceren.

Ontwikkelingen van de minisite

Aanvankelijk was het de bedoeling dat een minisite daadwerkelijk maar één webpagina zou hebben, maar in de praktijk bleek dit vaak niet voldoende om klanten echt goed te informeren. Daarom wordt er nu eerder vastgehouden aan het feit dat een minisite over één onderwerp gaat. Zo kan een minisite dus gaan over een enkel product, maar ook over een productgroep. Zeker als het om een productgroep gaat kan het zijn dat een enkele webpagina niet voldoende is. Toch kan er wel worden vastgehouden aan het feit dat de minisite gaat over slechts deze productgroep van een bedrijf, ook als er meerdere pagina’s aanwezig zijn op de minisite.

Onderdeel van de webstructuur

Een meubelzaak bij voorbeeld kan een hoofdwebsite hebben waarop alle productgroepen te vinden zijn. Daarnaast kunnen er minisites worden gemaakt voor elke productgroep. Zo kan er een minisite zijn voor bijvoorbeeld bankstellen, eentje voor eethoeken en eentje voor salontafels. Elke minisite kan zeer gericht en helder getarget worden en zo waardevolle bezoekers binnenhalen die anders gemist zouden worden. Een ander voorbeeld is de verzekeraar die diverse minisites opzet met gerichte informatie over bij voorbeeld juridische zaken, voorbeelden van declaraties en grappige voorvallen zodat ook via die zoektermen de potentiele klant bereikt kan worden. De minisites worden op deze manier naast bijvoorbeeld social-media en je hoofdwebsite als onderdeel van de webstructuur van je bedrijf en online aanwezigheid.

Uitbesteden wat je ook zelf kunt: eenvoudige SEO

Waarom zou je eenvoudige dingen uitbesteden?

Soms het is goed om zaken uit te besteden die je in principe ook zelf kunt, terwijl in andere situaties beter gekozen kan worden voor een interne oplossing. Als het nu gaat om SEO, op de eenvoudige manier, is het dan verstandig om dit uit te besteden of om dit zelf te regelen? De kosten-baten-analyse of ROI is bij SEO en online marketing vaak vrij lastig. Dit komt omdat veel resultaten niet goed in geld uit te drukken zijn, en soms zelfs nauwelijks in cijfers. Hierbij kan je uiteraard denken aan zaken als goodwill, een potentiële klantenkring (mail = money!), en contact met beinvloeders. 

Eenvoudige SEO uitbesteden

Er zijn eindeloos veel bedrijven waaraan je de eenvoudige SEO voor je onderneming kunt uitbesteden. Dit betekent natuurlijk ook dat er eindeloos veel verschillende tarieven, methodes en garanties worden gehanteerd. Een professionele ‘SEO-expert’ brengt zonder blozen duizenden euro’s in rekening, terwijl een freelancer met de juiste opleiding hetzelfde werk kan verrichten tegen een bedrag van wellicht enkele honderden euro’s. Dit betekent niet direct dat de een beter of slechter is dan de ander; zaken als zekerheid over continuïteit, bereikbaarheid en slagvaardigheid kunnen de balans in het voordeel van de duurdere optie laten omslaan. Maar het belangrijkste is het vinden van iemand die begrijpt wat je bedrijf nodig heeft, en hier eerlijk over is. Wil je iemand die je goed kan begeleiden, adviseren en coachen? Is het nodig om alles dat ook maar in de verste verte met online aanwezigheid te maken heeft uit handen geven? Wordt er voldoende rekening gehouden met de bedrijfscultuur en de investeringsruimte, zowel op financieel gebied als qua menskracht? Een goede adviseur zal eerst de behoefte van de klant in kaart brengen en daarna pas een voorstel doen. Zomaar aanbieden "de SEO uit handen te nemen" voor een vast bedrag is gegarandeerd onmogelijk.

SEO kan je ook zelf

Veel ondernemers weten dat zij met een beetje moeite zelf ook kunnen leren hoe SEO in elkaar zit. Een aantal truuks leren van de grote kennisbanken op het internet, een paar seminars volgen, en je bent al een heel eind. Dit lijkt vaak een aantrekkelijkere optie, omdat de kosten voor het uitbesteden worden bespaard. Als dan echter de tijd, cursuskosten, gemaakte fouten die weer recht moeten worden gezet en frustratie worden doorgerekend zal dit vaak leiden tot een andere perceptie. Is dit dan nog steeds wel voordeliger dan wanneer je de werkzaamheden uitbesteedt? Een interessante tussenoplossing is wellicht het afsluiten van een coaching-abonnement. Hierbij ga je naar aanleiding van een analyse van je huidige online aanwezigheid zelf aan de slag om je aanwezigheid op het gewenste niveau te brengen en houden. Hierbij wordt je werk gecontroleerd en begeleid door een coach die je van gevraagd en desgewenst ongevraagd advies voorziet gedurende de abonnementsperiode. De investering hangt uiteraard samen met de grootte van het project. Omdat je alles zelf leert doen dankzij de coaching on the job bespaar je met deze constructie dubbel omdat je bij het volgende project veel minder coaching nodig hebt. 

De invloed van social media op je SEO

Hoe helpt social media bij je SEO?

Sociale media kunnen je helpen bij je SEO, ofwel je online vindbaarheid. Door sociale media in te zetten kan je meer naamsbekendheid verkrijgen en je website kan aanzienlijk meer bezocht worden. Dit kan natuurlijk doorwerken in conversieverhoging en omzetverhoging. Sociale media hebben het vermogen om je onderneming, je diensten en / of je producten relevanter te maken, terwijl deze ook zorgen voor sociale bewijskracht. De kans dat je zeer gericht je doelgroep kunt bereiken wordt door de hoeveelheid sociale netwerken en de steeds meer uitgebreide mogelijkheden steeds groter. Een van de belangrijkste tips waar het gaat om de keuze voor aanwezigheid op social media: maak keuzes! Je kunt beter één kanaal goed inzetten dan op alle sociale media een klein beetje aanwezig zijn, weken op antwoord laten wachten en per saldo dus een inactieve indruk achterlaten.

Meer activiteit op je website

Door je onderneming goed en effectief te presenteren op sociale media zorg je ervoor dat er ook meer activiteit ontstaat op je website. Je kunt meer links en kliks genereren. Hoe succesvoller je bent op sociale netwerken, hoe succesvoller je website en dus je business kunnen worden. Dit komt enerzijds door de grotere directe bekendheid waarbij potentiële bezoekers je naam tegenkomen, maar met name Google raakt steeds meer geïnteresseerd in je algehele online aanwezigheid. Sinds Google Brainrank gebruikt leert de zoekmachine elke dag meer over een bedrijf of website door activiteiten van gebruikers van social media. Hoe succesvoller je website wordt, hoe beter deze gevonden wordt. Het gebeurt daarnaast ook steeds vaker dat mensen voor een bepaald product of een specifieke dienst op zoek gaan naar het juiste bedrijf op de sociale netwerken, vooral omdat hier ook vaker ervaringen van eerdere klanten worden gedeeld.

Met de doelgroep communiceren

Sociale media zijn daarbij een ideale manier om met de doelgroep te communiceren. De communicatie is beter, sneller, effectiever en persoonlijker dan de meeste andere communicatiemiddelen. Zo kan je op sociale media direct zien met wie je te maken hebt, waardoor je hier ook beter op kan inspelen, en dit is via de telefoon natuurlijk niet mogelijk. Daarnaast is het zo dat steeds meer mensen verwachten dat een bedrijf ook op sociale media te vinden is, waardoor zij naar een ander zullen gaan wanneer dit niet het geval blijkt. Wie optimaal vindbaar wil zijn en zichzelf als betrouwbaar wil presenteren moet ook goed aanwezig zijn op de sociale media.

Designed by Freepik

Het belang van de customer journey

Het belang van de customer journey

Neem je bezoeker aan de hand

Een succesvolle website is een website die de bezoeker als het ware aan de hand neemt en door de website heen leidt. Mensen willen op internet niet teveel hoeven zoeken en speuren om bij de juiste informatie of het juiste product te komen. Dit moet gevoelsmatig bijna vanzelf gaan. Vaak heb je met verschillende soorten bezoekers te maken, zoals bijvoorbeeld mensen die zoeken naar informatie over een product en mensen die het betreffende product direct willen kopen. Voor verschillende bezoekers is dan ook een andere route nodig.

Ken de customer journey

Bezoekers vinden altijd op een bepaalde manier hun weg door je website. Hoe beter de structuur van je website in elkaar zit, en hoe meer je je er van bewust bent wat het doel is, waar je wilt dat de bezoeker terecht komt, hoe beter je kunt funnelen. Klinkt spannend, maar het betekent eigenlijk zoveel als: zorg dat je de bezoeker laat klikken waar JIJ wilt dat hij of zij klikt, terwijl het gevoel van vrije keuze blijft. De handigste manier om de customer journey te achterhalen is via Google Analytics: hier kan je precies achterhalen wat de bezoeker doet alvorens je pagina te verlaten en hoe de route is die leidt tot de call to action.

Wat verwacht de bezoeker?

Mensen die het product al willen aanschaffen hebben weinig aan extra informatie, die hebben ze gewoonlijk al bestudeerd. Mensen die zich aan het oriënteren zijn en alleen nog maar informatie zoeken zullen een verkooppagina als opdringerig ervaren. Zij willen er eerst meer over weten. Het gaat erom dat je de bezoeker biedt wat deze verwacht, door deze langs de webpagina’s te leiden die voor precies deze bezoeker zinvol zijn. Zorg dat de route van iedere bezoeker eindigt bij een call to action. Bij de ene kan dit een aanschaf zijn, bij de ander het delen op sociale media, en bij weer een ander contact opnemen. Dit doe je door de bezoeker zoveel mogelijk op de juiste pagina binnen te laten komen. Mensen die zoeken op ‘elektrische fiets kopen’ moeten op een webpagina binnenkomen waar ze de fiets daadwerkelijk kunnen kopen en mensen die zoeken op ‘elektrische fiets informatie’ moeten op de webpagina binnenkomen waar informatie over deze fietsen te vinden is.

Een goede navigatie

Vanaf de webpagina waarop de bezoeker terecht komt moet deze goed door de website geleid worden. Zo zal de bezoeker die zocht naar informatie uiteindelijk worden geleid naar de pagina waarop een proefrit is aan te vragen of een pagina met prijsinformatie en garantie. De bezoeker die direct wil kopen kan worden doorgeleid naar de pagina waarop de fiets kan worden besteld, waar koopinformatie te vinden is, of waar accessoires te vinden zijn. Door de navigatie snel, effectief en soepel te laten verlopen kan je de bezoeker binnenhouden en je doelen bereiken. Zorg er voor dat het aan de hand nemen niet resulteert in meesleuren, dat werkt uiteraard averechts. Zorg er daarom altijd voor dat elke pagina op elk moment binnen drie klikken bereikbaar is.

Loze kreten van gladde e-marketingclubjes

SEO, UX of SOCMED?

Gaat het internet ten onder aan wegwerpkreten of wordt het ooit nog wat?

De term UX (user experience) zou in 2015 al -volgens enkele goeroe’s- SEO verdrijven van de eerste plaats uit de lijst “De 10 belangrijkste dingen om aan te denken als je een website in elkaar gaat knutselen”. Gelukkig is UX een even loze kreet als SEO.In de begindagen van internet ging het nog over consumeren, een paar nerds aan de andere kant van de telefoonlijn bouwden wat moois, en dat kon de consument passief tot zich nemen. De volgende stap was, dat iedereen zélf wat kon toevoegen. Denk aan geocities, html, komst van kabelinternet en andere hippe dingen. Door de gigantische groei die dat meebracht werd het uiteraard steeds moeilijker om door de bomen het bos nog te zien.

En nu leven we dan eindelijk in het tijdperk van het semantische web. WEB 3.0, als aanloop naar WEB 4.0, the internet of things. Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Het semantische web houdt in, dat het internet, met dank aan een paar reuzen als Google, Facebook, Twitter etc., steeds beter gaat communiceren, samenhang gaat creëren, en dus makkelijker te bevatten en te begrijpen wordt. Voor computers dan, niet zozeer voor mensen.

Maar mensen kunnen computers weer gebruiken om eenvoudiger en gerichter op het internet rond te struinen. Vroeger moest je hard nadenken hoe je zou kunnen vinden wat je zocht, een typefout in je zoekwoord zorgde voor “geen resultaat, iets anders zoeken?”. Nu begrijpen de machines van Google, Facebook en de rest dat je op zoek bent naar planten als je “plnat” intypt. Als je daarvoor hebt rondgeneusd op sites met informatie over rozen, dan zal Google zelfs direct rozenstruiken tonen.

En daarom hebben een paar slimme mensen nu bedacht dat “SEO” heel belangrijk is. Search Engine Optimalisation. Want je wilt natuurlijk dat je site gevonden wordt. Door een search engine. En dan wil je dat die search engine gaat rondneuzen op je site. En dat de search engine je content allemaal heel leuk en interessant vindt. En geniet van je afbeeldingen. En zich inschrijft voor de nieuwsbrief, of je een e-mail stuurt om een offerte aan te vragen. Oh, wacht…

Je site wordt gevonden door een persoon. Met behulp van de zoekmachine. Tot daar is de zoekmachine belangrijk. Dus de structuur moet kloppen en het moet duidelijk zijn waar het over gaat, wat je site te bieden heeft. Maar daar houdt het wel zo’n beetje op. Je site is voor je bezoeker. Punt.

En daarom: SEO is dead, UX is king. Want als je maar op een logische manier door de menu’s kan stuiteren, je op drie verschillende manieren kan afrekenen, je adres vanzelf wordt ingevuld en de URL goed te onthouden is komt het goed. Dan weet je meteen waar het bedrijf achter de site voor staat, wat je kan verwachten, wat anderen er van vinden… Zo komen we er niet.

Moeten we het dan alleen maar over content hebben, over meta-informatie, over reviews, over advertenties, over likes en followers, laadsnelheid misschien? Oftewel: wat moet je nou met dit hele verhaal? Ik zal proberen die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Uiteraard in volgende blogs, maar het liefst op locatie. Er zijn geen twee bedrijven die precies het zelfde nodig hebben namelijk.

 

 

 

 

Designed by Freepik

Is dat niet meer wat voor nerds?

SEO en UX tunen

Sterke tekst joh. Tunen, dat doe je toch met je auto? Klopt. En dat is precies de vergelijking die we maken.

Een auto tunen

Bij het tunen of afstellen is de eerste slag altijd de grootste: behoorlijke vermogenswinst met een simpele software-aanpassing, hooguit in combinatie met een andere benzine of een nieuw luchtfilter. Voor een paar honderd euro een direct merkbaar verschil. Een goed begin! Daarna wordt het pittiger. Uren sleutelen, duizenden euro’s uitgeven aan downpipe, sportcat, aandrijving, turbo, noem maar op. Voor nog een paar PK meer. Leuk als het je belangrijkste hobby is, of je vak.

Maar totaal zinloos en zonde van het geld als je gewoon vlotter en beter wilt meekomen in het verkeer, af en toe onverwachts een stoplichtsprintje wilt winnen, zuiniger wilt rijden, kortom: op een normale manier het beste uit je auto wilt halen. Die eerste slag, de eerste vermogenswinst, waarom laten zoveel mensen die liggen? Zal ik het verklappen?

Men laat de winst liggen omdat ze geen tuner kennen. Of omdat ze niet geloven dat de investering zich door mogelijke besparingen weer terugverdient. Of omdat ze bang zijn voor gevolgschade. Of omdat ze bij een getunede auto denken aan laagliggende lichtgevende lawaai makende budgetvretende scheurijzers. Waardoor ze stoplichtsprintjes verliezen van een zesdehands nauwelijks goedgekeurd koekblik. En dan gaan schelden op dat koekblik, in plaats van zelf wat te ondernemen.

Je online aanwezigheid tunen

Een bedrijf of ZZP’er heeft een website. Omdat het moet. De mens heeft een LinkedIN-, Facebook-, Twitter- en Google+ profiel. Omdat het er bij hoort. Soms omdat het past in de online strategie. Maar ook daar wordt vrijwel nooit optimaal gebruik van gemaakt. Hoeft ook niet hoor, tenzij “internet” je business is.

Heel veel uitgeven aan je site, sociale aanwezigheid, advertenties en dergelijke heeft vanaf een bepaald punt nauwelijks nog meerwaarde: de kosten en opbrengsten zijn niet meer in verhouding. Maar waarom laten veel bedrijven ook het laaghangende fruit hangen? Met een kleine investering en kleine inspanning is voor bijna ieder bedrijf een snelle en makkelijke winst te behalen. De opvallende slordigheden weg poetsen zeg maar.

Men laat dat fruit hangen omdat het moeilijk is om de eerste stap te zetten. Of omdat gedacht wordt dat de investering zich niet terugverdient. Of door de gedachte dat het verbeteren van je online aanwezigheid een bodemloze put is. Of omdat website-optimalisatie, sociale media-campagnes, online adverteren etc. omgeven zijn door geheimzinnigheid en rare afkortingen. En uiteraard heeft iedereen wel eens een collega gehoord die jaren verder en duizenden euro’s lichter was na het inschakelen van een “SEO-expert”, “marketing goeroe”, “online adviseur” of wat dies meer zij. Zonder meetbaar resultaat.

En dat is heel jammer. Want het hele online gebeuren ís in principe helemaal niet zo spannend en moeilijk als veel specialisten willen doen geloven. Iedere ondernemer kan met een paar ingrepen en een hele kleine investering een voorsprong nemen op zijn concurrent die die zelfde ingrepen niet doet. Zodat de concurrent de schuld kan geven aan dat grote boze internet, dat zo moeilijk en spannend in elkaar zit.