De invloed van social media op je SEO

Hoe helpt social media bij je SEO?

Sociale media kunnen je helpen bij je SEO, ofwel je online vindbaarheid. Door sociale media in te zetten kan je meer naamsbekendheid verkrijgen en je website kan aanzienlijk meer bezocht worden. Dit kan natuurlijk doorwerken in conversieverhoging en omzetverhoging. Sociale media hebben het vermogen om je onderneming, je diensten en / of je producten relevanter te maken, terwijl deze ook zorgen voor sociale bewijskracht. De kans dat je zeer gericht je doelgroep kunt bereiken wordt door de hoeveelheid sociale netwerken en de steeds meer uitgebreide mogelijkheden steeds groter. Een van de belangrijkste tips waar het gaat om de keuze voor aanwezigheid op social media: maak keuzes! Je kunt beter één kanaal goed inzetten dan op alle sociale media een klein beetje aanwezig zijn, weken op antwoord laten wachten en per saldo dus een inactieve indruk achterlaten.

Meer activiteit op je website

Door je onderneming goed en effectief te presenteren op sociale media zorg je ervoor dat er ook meer activiteit ontstaat op je website. Je kunt meer links en kliks genereren. Hoe succesvoller je bent op sociale netwerken, hoe succesvoller je website en dus je business kunnen worden. Dit komt enerzijds door de grotere directe bekendheid waarbij potentiële bezoekers je naam tegenkomen, maar met name Google raakt steeds meer geïnteresseerd in je algehele online aanwezigheid. Sinds Google Brainrank gebruikt leert de zoekmachine elke dag meer over een bedrijf of website door activiteiten van gebruikers van social media. Hoe succesvoller je website wordt, hoe beter deze gevonden wordt. Het gebeurt daarnaast ook steeds vaker dat mensen voor een bepaald product of een specifieke dienst op zoek gaan naar het juiste bedrijf op de sociale netwerken, vooral omdat hier ook vaker ervaringen van eerdere klanten worden gedeeld.

Met de doelgroep communiceren

Sociale media zijn daarbij een ideale manier om met de doelgroep te communiceren. De communicatie is beter, sneller, effectiever en persoonlijker dan de meeste andere communicatiemiddelen. Zo kan je op sociale media direct zien met wie je te maken hebt, waardoor je hier ook beter op kan inspelen, en dit is via de telefoon natuurlijk niet mogelijk. Daarnaast is het zo dat steeds meer mensen verwachten dat een bedrijf ook op sociale media te vinden is, waardoor zij naar een ander zullen gaan wanneer dit niet het geval blijkt. Wie optimaal vindbaar wil zijn en zichzelf als betrouwbaar wil presenteren moet ook goed aanwezig zijn op de sociale media.

Designed by Freepik