Is dat niet meer wat voor nerds?

SEO en UX tunen

Sterke tekst joh. Tunen, dat doe je toch met je auto? Klopt. En dat is precies de vergelijking die we maken.

Een auto tunen

Bij het tunen of afstellen is de eerste slag altijd de grootste: behoorlijke vermogenswinst met een simpele software-aanpassing, hooguit in combinatie met een andere benzine of een nieuw luchtfilter. Voor een paar honderd euro een direct merkbaar verschil. Een goed begin! Daarna wordt het pittiger. Uren sleutelen, duizenden euro’s uitgeven aan downpipe, sportcat, aandrijving, turbo, noem maar op. Voor nog een paar PK meer. Leuk als het je belangrijkste hobby is, of je vak.

Maar totaal zinloos en zonde van het geld als je gewoon vlotter en beter wilt meekomen in het verkeer, af en toe onverwachts een stoplichtsprintje wilt winnen, zuiniger wilt rijden, kortom: op een normale manier het beste uit je auto wilt halen. Die eerste slag, de eerste vermogenswinst, waarom laten zoveel mensen die liggen? Zal ik het verklappen?

Men laat de winst liggen omdat ze geen tuner kennen. Of omdat ze niet geloven dat de investering zich door mogelijke besparingen weer terugverdient. Of omdat ze bang zijn voor gevolgschade. Of omdat ze bij een getunede auto denken aan laagliggende lichtgevende lawaai makende budgetvretende scheurijzers. Waardoor ze stoplichtsprintjes verliezen van een zesdehands nauwelijks goedgekeurd koekblik. En dan gaan schelden op dat koekblik, in plaats van zelf wat te ondernemen.

Je online aanwezigheid tunen

Een bedrijf of ZZP’er heeft een website. Omdat het moet. De mens heeft een LinkedIN-, Facebook-, Twitter- en Google+ profiel. Omdat het er bij hoort. Soms omdat het past in de online strategie. Maar ook daar wordt vrijwel nooit optimaal gebruik van gemaakt. Hoeft ook niet hoor, tenzij “internet” je business is.

Heel veel uitgeven aan je site, sociale aanwezigheid, advertenties en dergelijke heeft vanaf een bepaald punt nauwelijks nog meerwaarde: de kosten en opbrengsten zijn niet meer in verhouding. Maar waarom laten veel bedrijven ook het laaghangende fruit hangen? Met een kleine investering en kleine inspanning is voor bijna ieder bedrijf een snelle en makkelijke winst te behalen. De opvallende slordigheden weg poetsen zeg maar.

Men laat dat fruit hangen omdat het moeilijk is om de eerste stap te zetten. Of omdat gedacht wordt dat de investering zich niet terugverdient. Of door de gedachte dat het verbeteren van je online aanwezigheid een bodemloze put is. Of omdat website-optimalisatie, sociale media-campagnes, online adverteren etc. omgeven zijn door geheimzinnigheid en rare afkortingen. En uiteraard heeft iedereen wel eens een collega gehoord die jaren verder en duizenden euro’s lichter was na het inschakelen van een “SEO-expert”, “marketing goeroe”, “online adviseur” of wat dies meer zij. Zonder meetbaar resultaat.

En dat is heel jammer. Want het hele online gebeuren ís in principe helemaal niet zo spannend en moeilijk als veel specialisten willen doen geloven. Iedere ondernemer kan met een paar ingrepen en een hele kleine investering een voorsprong nemen op zijn concurrent die die zelfde ingrepen niet doet. Zodat de concurrent de schuld kan geven aan dat grote boze internet, dat zo moeilijk en spannend in elkaar zit.