Loze kreten van gladde e-marketingclubjes

SEO, UX of SOCMED?

Gaat het internet ten onder aan wegwerpkreten of wordt het ooit nog wat?

De term UX (user experience) zou in 2015 al -volgens enkele goeroe’s- SEO verdrijven van de eerste plaats uit de lijst “De 10 belangrijkste dingen om aan te denken als je een website in elkaar gaat knutselen”. Gelukkig is UX een even loze kreet als SEO.In de begindagen van internet ging het nog over consumeren, een paar nerds aan de andere kant van de telefoonlijn bouwden wat moois, en dat kon de consument passief tot zich nemen. De volgende stap was, dat iedereen zélf wat kon toevoegen. Denk aan geocities, html, komst van kabelinternet en andere hippe dingen. Door de gigantische groei die dat meebracht werd het uiteraard steeds moeilijker om door de bomen het bos nog te zien.

En nu leven we dan eindelijk in het tijdperk van het semantische web. WEB 3.0, als aanloop naar WEB 4.0, the internet of things. Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Het semantische web houdt in, dat het internet, met dank aan een paar reuzen als Google, Facebook, Twitter etc., steeds beter gaat communiceren, samenhang gaat creëren, en dus makkelijker te bevatten en te begrijpen wordt. Voor computers dan, niet zozeer voor mensen.

Maar mensen kunnen computers weer gebruiken om eenvoudiger en gerichter op het internet rond te struinen. Vroeger moest je hard nadenken hoe je zou kunnen vinden wat je zocht, een typefout in je zoekwoord zorgde voor “geen resultaat, iets anders zoeken?”. Nu begrijpen de machines van Google, Facebook en de rest dat je op zoek bent naar planten als je “plnat” intypt. Als je daarvoor hebt rondgeneusd op sites met informatie over rozen, dan zal Google zelfs direct rozenstruiken tonen.

En daarom hebben een paar slimme mensen nu bedacht dat “SEO” heel belangrijk is. Search Engine Optimalisation. Want je wilt natuurlijk dat je site gevonden wordt. Door een search engine. En dan wil je dat die search engine gaat rondneuzen op je site. En dat de search engine je content allemaal heel leuk en interessant vindt. En geniet van je afbeeldingen. En zich inschrijft voor de nieuwsbrief, of je een e-mail stuurt om een offerte aan te vragen. Oh, wacht…

Je site wordt gevonden door een persoon. Met behulp van de zoekmachine. Tot daar is de zoekmachine belangrijk. Dus de structuur moet kloppen en het moet duidelijk zijn waar het over gaat, wat je site te bieden heeft. Maar daar houdt het wel zo’n beetje op. Je site is voor je bezoeker. Punt.

En daarom: SEO is dead, UX is king. Want als je maar op een logische manier door de menu’s kan stuiteren, je op drie verschillende manieren kan afrekenen, je adres vanzelf wordt ingevuld en de URL goed te onthouden is komt het goed. Dan weet je meteen waar het bedrijf achter de site voor staat, wat je kan verwachten, wat anderen er van vinden… Zo komen we er niet.

Moeten we het dan alleen maar over content hebben, over meta-informatie, over reviews, over advertenties, over likes en followers, laadsnelheid misschien? Oftewel: wat moet je nou met dit hele verhaal? Ik zal proberen die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Uiteraard in volgende blogs, maar het liefst op locatie. Er zijn geen twee bedrijven die precies het zelfde nodig hebben namelijk.

 

 

 

 

Designed by Freepik