Het inzetten van een minisite

Het inzetten van een minisite

De minisite is nog een relatief onderbelicht fenomeen bij B2B-online marketing, maar er is een duidelijke ontwikkeling gaande. Officieel is een minisite een website waarop slechts één enkele webpagina te vinden is. Deze webpagina wordt ingezet om snel marketing- en communicatiedoelen te behalen door middel van storytelling. In principe wordt een enkel onderwerp behandeld, en heeft de site een duidelijk doel. Zo kan het zijn dat de minisite wordt ingezet om iemand aan te zetten tot inschrijven voor een nieuwsbrief, tot het aanschaffen van een product, of welke andere online Call-To-Action er ook maar te verzinnen is.

 

Waarom minisites als er een gewone website is?

Minisites worden steeds vaker ingezet, en dit heeft vooral te maken met het feit dat een gewone website vaak te uitgebreid wordt. Bedrijven groeien, en dat geldt niet alleen voor (het fysieke deel van) ondernemingen. Ook het online aanbod groeit mee, waardoor een website zijn eigen doel voorbij kan streven. Dit wil zeggen dat de website niet meer volledig helder en makkelijk in gebruik is, gewoon omdat er teveel op staat. Dit kan ertoe leiden dat bezoekers weer vertrekken voordat ze de CTA waar op gestuurd wordt zijn tegengekomen. Ook kan het voorkomen dat je bezoekers op je hoofdsite “met rust wilt laten”, of dat je een nieuw product in een andere stijl of voor een andere doelgroep wilt lanceren.

Ontwikkelingen van de minisite

Aanvankelijk was het de bedoeling dat een minisite daadwerkelijk maar één webpagina zou hebben, maar in de praktijk bleek dit vaak niet voldoende om klanten echt goed te informeren. Daarom wordt er nu eerder vastgehouden aan het feit dat een minisite over één onderwerp gaat. Zo kan een minisite dus gaan over een enkel product, maar ook over een productgroep. Zeker als het om een productgroep gaat kan het zijn dat een enkele webpagina niet voldoende is. Toch kan er wel worden vastgehouden aan het feit dat de minisite gaat over slechts deze productgroep van een bedrijf, ook als er meerdere pagina’s aanwezig zijn op de minisite.

Onderdeel van de webstructuur

Een meubelzaak bij voorbeeld kan een hoofdwebsite hebben waarop alle productgroepen te vinden zijn. Daarnaast kunnen er minisites worden gemaakt voor elke productgroep. Zo kan er een minisite zijn voor bijvoorbeeld bankstellen, eentje voor eethoeken en eentje voor salontafels. Elke minisite kan zeer gericht en helder getarget worden en zo waardevolle bezoekers binnenhalen die anders gemist zouden worden. Een ander voorbeeld is de verzekeraar die diverse minisites opzet met gerichte informatie over bij voorbeeld juridische zaken, voorbeelden van declaraties en grappige voorvallen zodat ook via die zoektermen de potentiele klant bereikt kan worden. De minisites worden op deze manier naast bijvoorbeeld social-media en je hoofdwebsite als onderdeel van de webstructuur van je bedrijf en online aanwezigheid.