Uitbesteden wat je ook zelf kunt: eenvoudige SEO

Waarom zou je eenvoudige dingen uitbesteden?

Soms het is goed om zaken uit te besteden die je in principe ook zelf kunt, terwijl in andere situaties beter gekozen kan worden voor een interne oplossing. Als het nu gaat om SEO, op de eenvoudige manier, is het dan verstandig om dit uit te besteden of om dit zelf te regelen? De kosten-baten-analyse of ROI is bij SEO en online marketing vaak vrij lastig. Dit komt omdat veel resultaten niet goed in geld uit te drukken zijn, en soms zelfs nauwelijks in cijfers. Hierbij kan je uiteraard denken aan zaken als goodwill, een potentiële klantenkring (mail = money!), en contact met beinvloeders. 

Eenvoudige SEO uitbesteden

Er zijn eindeloos veel bedrijven waaraan je de eenvoudige SEO voor je onderneming kunt uitbesteden. Dit betekent natuurlijk ook dat er eindeloos veel verschillende tarieven, methodes en garanties worden gehanteerd. Een professionele ‘SEO-expert’ brengt zonder blozen duizenden euro’s in rekening, terwijl een freelancer met de juiste opleiding hetzelfde werk kan verrichten tegen een bedrag van wellicht enkele honderden euro’s. Dit betekent niet direct dat de een beter of slechter is dan de ander; zaken als zekerheid over continuïteit, bereikbaarheid en slagvaardigheid kunnen de balans in het voordeel van de duurdere optie laten omslaan. Maar het belangrijkste is het vinden van iemand die begrijpt wat je bedrijf nodig heeft, en hier eerlijk over is. Wil je iemand die je goed kan begeleiden, adviseren en coachen? Is het nodig om alles dat ook maar in de verste verte met online aanwezigheid te maken heeft uit handen geven? Wordt er voldoende rekening gehouden met de bedrijfscultuur en de investeringsruimte, zowel op financieel gebied als qua menskracht? Een goede adviseur zal eerst de behoefte van de klant in kaart brengen en daarna pas een voorstel doen. Zomaar aanbieden "de SEO uit handen te nemen" voor een vast bedrag is gegarandeerd onmogelijk.

SEO kan je ook zelf

Veel ondernemers weten dat zij met een beetje moeite zelf ook kunnen leren hoe SEO in elkaar zit. Een aantal truuks leren van de grote kennisbanken op het internet, een paar seminars volgen, en je bent al een heel eind. Dit lijkt vaak een aantrekkelijkere optie, omdat de kosten voor het uitbesteden worden bespaard. Als dan echter de tijd, cursuskosten, gemaakte fouten die weer recht moeten worden gezet en frustratie worden doorgerekend zal dit vaak leiden tot een andere perceptie. Is dit dan nog steeds wel voordeliger dan wanneer je de werkzaamheden uitbesteedt? Een interessante tussenoplossing is wellicht het afsluiten van een coaching-abonnement. Hierbij ga je naar aanleiding van een analyse van je huidige online aanwezigheid zelf aan de slag om je aanwezigheid op het gewenste niveau te brengen en houden. Hierbij wordt je werk gecontroleerd en begeleid door een coach die je van gevraagd en desgewenst ongevraagd advies voorziet gedurende de abonnementsperiode. De investering hangt uiteraard samen met de grootte van het project. Omdat je alles zelf leert doen dankzij de coaching on the job bespaar je met deze constructie dubbel omdat je bij het volgende project veel minder coaching nodig hebt.